Isnin, Februari 09, 2009

RESEPI SIPUT SEDUT YANG SEDAP




Hai, apa khabar?
Saya mau berkongsi bah dengan kamurang semua satu resepi tradisional yang jarang2 kita dengar. Resepi ini saya namakan "siput sedut yang sedap" Takkan makan KFC ja kan hehehe... cara masak pun simple ja bah. Baiklah, bahan-bahanya ialah seperti di bawah:

Bahan-Bahan

1. Siput sedut @ tuntul (yang selalu ada di sungai tu)
2. Bawang merah
3. Minyak masak
4. Garam dan ajinomoto
5. Serbuk kari (apa2 ja, babas pun buli jg hehe)
6. Air

Cara Penyediaan

Senang ja bah, tapi mula-mula kamurang potong dulu ekor siput tu supaya bila sudah masak senang disedut. Kalau tak dipotong, nda buli sedut la pula. Cara potong tu ikut kreativiti kamu lah. Guna parang tumpul pun buli. Takkan itu pun mau tunjuk juga kan. Lepas tu buli lah dibersihkan siput2 tu sebelum dimasak.

Panaskan minyak dan goreng bawang merah hingga baunya menyusuk sampai ke lubang hidung kamu. Lepas tu, masukkan air dan juga seterusnya siput sedut tersebut. Tambahkan garam dan ajinomoto secukup perasaan kamu. Kalu nak sedap lagi, tambahkan kari atau apa-apa bahan lain yang korang pikirkan sesuai untuk menyedapkan lagi masakan tersebut. Tapi kalau telebih sedap, takut pula kulit siput pun korang makan hehe..Tunggu sampai masak kira-kira 15-20 minit dan bolehlah kamu hidangkan.

Tips:
1. Rendam siput sedut tersebut semalaman,berikan peluang siput tu berak dulu
kerana kalau kamu terus masak ja, ada pasir tu bila kamu makan.
2. Menyedut tu pun ada cara juga. Sedut dengan sepenuh perasaan tetapi AWAS! kena kontrol juga. Dikhuatiri isi siput tu masuk terus ke kerongkong dan menyebabkan kamurang tercekik. Kalau tecekik ja nda pa, kalau terus GOL.... Palis-palis kan hehehe...

Ok lah, try lah kalau berani..sedap juga bah tapi kalau selalu muak juga.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan